Mi a „Direkt-Marketing“ vagyis közvetlen-, ajánlási-marketing lényege?
Közvetlen terjesztés: egy áru vagy szolgáltatás személyes eladás a felhasználó részére a felhasználó lakásában vagy munkahelyén, egy lakásközeli vagy lakáshoz hasonló környezetben. A direkt-marketing-re jellemzö a személyes kapcsolatfelvétel az eladó és vevö között, amely lehetövé teszi, az ügyfél széles körü tájékoztatását.
A nagy- valamint kiskereskedelem tehát itt, nem vesz részt. Ezt kivéve a termékeiket direkt-marketing segítségével terjesztö cégek is ugyanolyan vállalkozások, mint minden más vállalkozás. Részben saját maguk állítják elö termékeiket, részben másokkal állíttatják elö ezeket. A független tanácsadóik részére ezek a cégek elsösorban szolgáltatók, akik egy üzleti lehetöséget bocsátanak rendelkezésre. A termékeladás ezen módja több mint 100 éves múltra tekint vissza.
A direkt-marketing területén dolgozó tanácsadók egyéni vállalkozói alapon dolgoznak. Díjazásuk ellentétben a függöségi viszonyban dolgozókkal szemben, nem a ledolgozott idö után, hanem a siker függvényében történik. A cég részére két minöségben dolgoznak; vevök a nagy- valamint eladók a kiskereskedelemben. A felhasználónak eladott áru után megkeresik az egész kereskedelmi árrést. Ezen kívül saját szükségletüket a nagykereskedelmi vagyis beszerzési áron tudják fedezni az adott termékböl.
A direk-értékesítésnek díjazás szempontjából két formáját különböztetjük meg:
- Single-Level-Marketing-et (SLM)
- Multi-Level-Marketing- vagy Network-Marketing-et (MLM).
A Single-Level-Marketing esetében a tanácsadók mindegyike a céggel áll közvetlen kapcsolatban. A termékek vagy szolgáltatások értékesítése az egy szinten található tanácsadók által történik. Ebben az esetben a lehetséges jövedelem a kereskedelmi árrés. A SLM-cégek az MLM-cégekkel szemben egyre indább háttérbe szorulnak.
A Multi-Level-Marketing a direkt-értékesítés dinamikus formája. A kereskedelmi árrés mellett, minden tanácsadónak módjában áll újabb tanácsadók toborzása, ezek kiképzése. Ennek a tevékenységnek a díjazásaként lehetösége nyílik provízió formájában való részesülésre a saját maga által közvetlenül vagy közvetetten toborzott tanácsadók forgalma után. Egy kényszer további tanácsadók toborzására viszont nem adódik. Itt is elérhetö egy vonzó kereset csak a termékek értékesítése során.
A szervezés és díjazás ezen formája egyenlö az egyes illetékességi körök kitelepítésével (Outsourcing). A cég részére minden új tanácsadó új vásárlókat jelent. Ugyanez az oka annak, hogy nagy kereskedelmi láncok új fiókokat nyitnak, hiszen ahol nincsenek jelen, ott nem tudank értékesíteni. MLM-cégek esetében a tanácsadók tehát mint új “fiókok” müködnek.
SLM esetén a cégek gondoskodnak új tanácsadók toborzásáról, valamint képzéséröl. Ennek nagy az idö- valamint költségvonzata.
MLM esetén a tanácsadó maga felelös, a hálózata kiépítéséért. Elégedett vevök sok esetben maguk is szívesen keresnének a saját maguk által már használt termékekkel. Minden tanácsadó, akit Ön a saját üzlete számára megnyer, szervezetileg Ön mögé sorolódik. Így az Ön személye alatt egy további tanácsadói szint alakul ki, olyan emberekkel, akik ugyanazt csinálják, amit Ön is. Ez a folyamat az idö múlásával tovább folytatódik és a tanácsadói szintek száma egyre nö.
Azt, hogy Ön hány szint forgalma után kap províziót, azt az adott cég marketing-terve határozza meg. Ha például 5 szinten keresztül, akkor a hatodik szint forgalma után Ön már nem kap províziót.
Ugyanez érvényes az Ön forgalmára is. Az Ön fölött helyet foglaló 5 tanácsadó részesül provízió formájában az Ön forgalma után. Ezeket a províziókat a beszerzési ár tartalmazza, melyért az áru minden tanácsadó részére elérhetö. Az USA-ban az összes forgalom több mint ¾-e MLM-cégek valamint azok hálózata által bonyolítódik.
Hogyan ismerhetö fel, hogy a kínált kereseti lehetöség egy legális üzleti tevékenység vagy egy illegális pilótajáték?
Az illegális pilótajáték ismertetö jelei:
- Az új szerzödö partnerek toborzásáért jutalék jár, így a tényleges eladás mellékessé válik.
- A termékeket mindig a következö, eggyel magasabb szintröl szerzik be, ill. szintröl szintre felár felszámolásával adják tovább. Ami annyit jelent, hogy a termék szintröl szintre drágul. A kockázat, hogy az áru nem adható el, egyre nö, és annak függvénye, hogy mikor lépett be valaki a piramisjátékba.
A legális network marketing ismertetö jelei:
- A províziók fizetése a forgalom függvényében történik.
- A tanácsadók a termékeket minden hierarchiaszinten közvetlenül a gyártótól, egységes áron szerzik be, valamint egységes áron adják tovább a felhasználóknak. A belépés idöpontja nem mérvadó. Nem az elsö a legjobb! A legjobb a legjobb! Mindenki ugyanolyan eséllyel indul.
Ismerje fel a kockázatot! – avagy el a kezekkel!
- Mint vevö, megvenné a kínált termékeket?
- A termékek vagy szolgáltatások ára realizálhatóak a piacon?
- Kötelezö nagy árukészlet megvétele kezdéskor?
- Lukratívabb egy licenc eladása egy új szerzödö partner részére, mint az adott termék felhasználók részére történö értékesítése?
- A árubeszerzés direkt a vállalattól történik?
- Meg tudja elözni azt a személyt a hierarchiában, aki Önt a cég részére toborozná? Ha nem – el a kezekkel!
- A termék és pénzáramlás az értékesítési struktúrán belül horizontálisan folyik?
- Nincs termék amely értékesítésre kerül?
Információk:
Zempléni Éva
Tel.: 06-20-468-40-66